Utopia Balcanica

Am citit scenariul de la “Getae – Superstiţii şi război” şi e dărâmător de comic

Când i-am trimis lui Vasile pe facebook scenariul de la Getae, a crezut că l-am obţinut printr-o scurgere fierbinte de informaţii. Eh, nu, sursa mi-a fost indicată chiar de către regizorul-scenarist, pe care l-am cunoscut acum câteva seri, fiind afară cu câţiva oameni selecţi şi fini. Da, mă refer la acel Vikings spin-off cu daci.

Experienţa a fost cam overkill pentru sensibilităţile mele, dar asta nu contează atât de mult, pentru că am descărcat documentul şi m-am delectat. Atât dialogurile, cât şi indicaţiile scenografice sunt absolut delicioase.

Din postarea de pe facebook unde oricine poate descărca documentul (între timp documentul s-a mutat aici) am înţeles că serialul, care avea şase sezoane preconizate, nu va mai apărea niciodată. În schimb, se pare că scenariul va fi baza unei cărţi.

Ca mostră, autorul a ataşat anunţului 51 de pagini de umor involuntar pur, scriptul primului episod din producţie. Acesta se numeşte “Lupoiul” şi urmăreşte un conflict potenţial fratricid de succesiune între băieţii unui tarabostes dac.

Mă pot întreba doar cum sunt ciobanii de şes.

Firul continuă cu visul premonitoriu al tarabostelui, trimis de un anume Zeu Moş (la care toate personajele fac referire frecvent (Densuşianu zicea că Zeul Moş nu este alta decât etimologia originală a lui Zalmoxis, aşa că bibliografia ziaristului-scenarist este evidentă), în care apar o grămadă de romani căsăpiţi de o armată dacică în fruntea căruia se află chiar mezinul acestuia.

Mai are loc şi o cumetrie printre leşuri, unde se găseşte şi un lup alb, omul aude „croncăneli de ciorbi şi corbi”, după care se îndreaptă spre o peşteră de pe Kogaion, unde vorbeşte cu Barosanu` însuşi.

Urmează discursul deconcertant cu sluga la dârloagă. Aflăm mai multe despre setting. Comunitatea este organizată ca un cuib de bikeri: femeile sunt toate tatuate şi resemnate că dacii lor misogini nu le iau în serios, se ceartă una pe alta că încearcă să rămână însărcinate cu fierturi, în loc să se roage la Zeul Moş.

Apare un anume Ghiezuroiul, care vine la un party organizat în longhouse (ce? Nu există un cuvânt dacic pentru longhouse?) să le vândă geţilor ponturi despre cum să le întindă capcane romanilor.

Dar toate astea pălesc pe lângă plotul central: fiul cel mare (care este deja Lupoi, cu alte cuvinte a trăit o iarnă în sălbăticie şi a supravieţuit) se ceartă cu fiul cel mic al bătrânului pentru succesiune. Deşi tarabostele îl desemnează pe mezin drept moştenitor, comunitatea se şukăreşte din cauza încălcării cutumei. Soluţia o găseşte preotul satului: să-l trimită pe ăla micu` peste iarnă în munţi, iar odată întors Lupoi, să o dea parte-n parte cu fraxu.

Una peste alta, scenariul te face să îl imaginezi pe Sergiu Nicolaescu cu o formă severă de oligofrenie. Este ca şi când Vikings s-ar fi întâlnit cu Napoleon Săvescu la un cui. Trebuie citit pe de-a-ntregul şi cu prietenii, să preia altcineva când unul dintre voi oboseşte de făcut voci.

Iar replica de aur…

ecouri

  • pai si stra-stra-stra-stra-bunicii nostrii au fost “slugi pe darloaga” tatuati ca bikerii, chestii banale..da stai sa vezi noul film a lui Daniel Roxin..

Abonează-te

Lasă-mi o adresă de mail ca să te înştiinţez când mai pun o drăcie pe blog. Merci!

Ultimele articole

Contact

vasile (a rond) utopiabalcanica punct net
ecouri